my playlists


Wednesday, January 20, 2010

Subhanallah...

Bismillahirrahmanirrahim...


Subhanallah... Maha suci Allah yang menciptakan setiap makhlukNya di atas muka bumi ini. Betapa saya merasa takjub sangat selepas membaca beberapa muka surat buku "Ketika Alam Bertasbih"...  Penulis buku ini yang bernama Zaghlul, menceritakan tentang alam bertasbih ini secara detail. Di mana beliau menceritakan setiap makhluk yang ada di bumi ini tidak jemu2 bertasbih kepada Tuhan yang Maha Esa. Pokok-pokok, bukit-bukau, tumbuh-tumbuhan, binatang2, unggas2, hama, bakteria, virus, kuman, urat, saraf, darah, atom2 & zarah2 yang wujud di muka bumi ini semuanya bertasbih memuji Allah setiap hari, setiap saat & setiap waktu. Subhanallah..

Saya menjadi malu pada makhluk2 Allah ini yang tidak jemu2 memuji Allah, sedangkan saya seorang manusia tetapi saya selalu lalai & alpa dari mengingati Tuhan. Saya malu pada zarah2 yang ada dalam badan saya yang selalu bertasbih memuji Tuhan, betapa ia melakukannya dengan penuh rela & redha. Saya jugak malu pada tumbuh-tumbuhan, kayu-kayan & pokok-pokok yang selalu bertasbih tanpa rasa bosan & muak..

Saya juga malu pada binatang2 seperti anjing & babi kerana walau pun mereka hina di mata manusia, keji & jijik tetapi mereka juga tidak melupakan Tuhan, mereka bertasbih memuji Tuhan dengan cara mereka yang tersendiri. Sahabat2 ingat tak tentang kisah anjing UIA yang pernah ssya ceritakan dulu. Masya Allah..

Kalaulah kita bisa mendengar mereka bertasbih, sudah tentu seluruh alam ini bergema dengan suara2 tasbih mereka, Masya Allah betapa agungnya kuasaMu.. Engkau sangat maha penyantun dan Engkau sangat memahami hamba2Mu... Kerana saya kira kalau Allah mengizinkan kita mendengar suara2 tasbih makhluk2Nya sudah tentu kita tidak bisa nyenyak dan kita tidak bisa aman, sudah pasti kita rasa serabut pada suara2 itu, astaghfirullahal 'azim...

Ya Allah hikmah setiap apa yang Engkau jadikan sangat besar ya Allah... Betapa kerdilnya diriku untuk memahami setiap rahsia2Mu ya Rabb..

Sungguh indah dan sungguh teliti penciptaan yang Maha Esa ini. Terasa benar kekerdilan diri ini bila memikirkan tentang hal ini.. Masya Allah...

No comments: