my playlists


Wednesday, December 9, 2009

Semoga Diriku Diberi Kekuatan oleh Nya

Bismillahirrahmanirrahim



Aku bersyukur padaMu Tuhan kerana Engkau masih memberiku peluang untuk menghirup udaraMu yang segar ini. Aku juga bersyukur kerana masih lagi diberi kesempatan untuk menatap alam ini lagi dengan mata hatiku. Alhamdulillah ku lafazkan ya Allah di atas segala nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku setiap hari dan setiap saat. Semoga dengan mengingati nikmat-nikmatMu ini dapat mengubat jiwaku yang lara ini. Aku tahu ya Allah, Engkau tak kan menerima keimanan hambaMu dengan mudah melainkan Engkau menguji keimanan kami terlebih dahulu. Ya Allah, aku redha dengan setiap ujian yang Engkau turunkan buatku, cuma aku perlukan masa untuk menyesuaikan diriku dengan semua yang aku lalui ini, aku juga perlukan semangat dan kekuatan agar aku tidak mudah patah sebagaimana senangnya patah ranting yang sudah kering.Ujianku tidak sehebat ujian nabi Muhammad penghuluku namun aku merasakan ia agak berat kerana ku tahu aku sangat lemah dalam menghadapi hidup ini. Di mana aku sepatutnya tidak boleh begini, aku tidak boleh mengalah sebelum berjuang. InshaAllah dengan bantuan dan pertolonganMu ya Allah akan ku terus melangkah ke hadapan dan akan ku tepis segala cacian dan hinaan kerana ku tahu ya Allah hanya Engkau yang sangat memahami setiap rintihan hambaMu. Hati ini terlalu lembut, bahkan ada yang mengumpamakannya kerak nasi yang mana ia mudah dilembutkan bila terkena air. Ya aku faham tentang itu, oleh itu aku kena tabah dan kuat, aku tidak boleh terlalu menurutkan hati dan perasaan. Sebaliknya aku kena berpandukan iman agar setiap tindakan yang aku ambil tidak merugikan masa depanku. Walau pun kadang-kadang airmata juga perlu dititiskan agar apa yang membebankan fikiran dapat diringankan, namun ia tidak boleh melampau dan melebih-lebih. 



Setiap insan pasti diuji, namun bentuknya mungkin tidak sama. Lagi pun Allah tidak akan membebankan kita dengan apa yang kita tidak mampu. Ya Allah betapa pemurahnya sifatMu dan betapa agungnya kasihMu terhadap hambaMu. Kenapa aku jarang menyedari tentang hakikat ini? Ya Allah teruknya aku yang mengaku muslim tapi aku belum benar-benar mengenaliMu dan sifat-sifatMu yang agung dan maha hebat. Ya Allah, ampunkan aku di atas kejahilanku. Semoga ilmuMu mampu aku gali dan korek selagi aku masih berdaya. Ya Allah, bukalah ruang seluas-luasnya agar aku boleh terus menerokai ilmuMu ya Allah. Betapa ruginya aku jika hayatku yang Engkau anugerahkan ini tidak aku manfaatkan untuk mendapatkan ilmuMu. Aku tahu ya Allah, ilmuMu terlalu suci yang mana Engkau hanya akan berikan kepada orang-orang yang mensucikan hatinya sahaja dan ia tak layak diterima oleh orang-orang yang bermaksiat. Astaghfirullah... ampunkan aku ya Allah di atas segala dosaku. Amin Ya Rabb...

No comments: