my playlists


Saturday, January 9, 2010

Satu Rasa Dua Hati

Bismillahirrahmanirrahim..



Satu rasa dua hati, satu bumbung dua jiwa, satu pinggan dua orang hehehe... Macam best je ayat2 cinta seumpama ini. Tapi hakikatnya memang ayat2 ini membawa seribu makna kepada insan2 yang memahaminya :)

Alam rumahtangga adalah satu alam yang amat didambakan oleh setiap teruna dan dara. Setiap waktu cuba menghitung hari, "Bilakah harinya aku akan disatukan?" Mungkin ini adalah antara soalan yang berlegar di benak setiap orang yang belum berkahwin.

Namun bagi saya, ia adalah perkara normal bagi orang2 yang normal. Saya pun merasai perkara yang sama tapi mungkin konsep yang kita bayangkan itu berbeza. Setiap orang punya acuannya tersendiri, punya matlamat tersendiri dan punya destinasi masing2.. Kemanakah bahtera yang belayar itu ingin tuju, sudah pasti nakhodanya sudah tahu.

Nakhoda sebuah bahtera rumahtangga adalah suami. Manakala isteri dan anak2 merupakan anak2 kapalnya. Jika nakhoda itu bijak melayarkan bahteranya, maka sudah pasti anak2 kapalnya akan selamat sampai ke destinasi yang mereka tuju.

Ok... Sekarang, kita tengok pada buku di atas pula ye..

Secara peribadi, saya mengatakan buku ini sangat bagus. Saya sangat suka isi kandunagnnya, begitu juga dengan ilustrasi kartunnya yang membawa makna tersendiri. Adakalanya buku ini membuat saya tergelak, adakalanya ia membuat saya tersenyum, adakalanya ia membuat saya menangis, adakalanya ia membuat saya berfikir dan adakalanya ia membuat perasaan saya terbuai kerana terbayangkan alam rumahtangga yang bakal saya tempuhi nanti..

1001 rasa dapat saya rasai semasa saya membaca buku ini dengan penuh penghayatan.. Hmm.. berkali2 saya tengok gambar penulis kat kulit belakang kerana cuba memahami orang yang mempunyai idea yang sangat menarik ini. Saya membayangkan, pasti isterinya bahagia memiliki suami seperti Ustaz Pahrol ini. Wahhh... terukkan saya punya imaginasi, sampai begitu jauh sekali ia pergi, sampai ke rumah penulis hahahahaha... ainon2x..

Hehe... Saya paling suka baca part mak lang dan pak lang dalam buku ni, begitu romantis mereka berdua tapi romantik cara orang kampung... Saya teringat kat mak dan ayah saya di kampung... Hmm.. Bagus betul Ustaz Pahrol ni kerana melalui buku ini, dia telah membawa minda saya mengembara ke pelbagai dimensi kehidupan yang penuh dengan warna-warninya... Hebat!!!

Bila saya masuk ke tajuk bahagia tu, saya menangis apabila membacanya... Saya terfikir, "Adakah aku akan bahagia dengan perkahwinanku kelak?" Persoalan ini menujah2 benak saya kerana saya tidak tahu bagaimanakah alam yang bakal saya tempuhi ini. Saya juga tidak tahu bagaimanakah ujian2 yang Allah akan turunkan untuk menguji keteguhan rumahtangga saya kelak. Apakah badai yang akan melanda atau ribut taufan yang akan memukul bahtera kami(aku & bakal suami) kelak? Namun saya tahu, saya tidak sewajarnya membayangkan tentang itu semua kerana dalam buku 'La Tahzan', penulisnya ada mengatakan yang kita tidak sepatutnya memikirkan benda yang belum terjadi, sebaliknya kita hanya perlu fikir apa yang sedang kita lalui hari ini..

Saya boleh bagi 5 bintang kat Ustaz Pahrol kerana hasil tulisannya sangat best! Sehinggakan saya terpaksa letak ke tepi dulu buku Magnet Diri yang saya belum habis baca lagi (Hmm.. Abang Amin, jangan marah ye..) Aura buku 'satu rasa dua hati' sangat kuat, sehinggakan saya rasa tak nak berhenti membacanya sehinggalah ke noktah terakhirnya, namun apakan daya saya juga punya tugasan lain yang perlu saya utamakan :p

Ok lah saya stop dulu kerana saya nak gi makan hehe.. belum dinner lagi ni.. tataa :) 


 

No comments: