my playlists


Friday, January 2, 2009

Experience Malam New Year!

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah pada malam sambutan tahun baru 2009, saya berpeluang mengikuti xpdc dakwah di Taman Tasik Titiwangsa anjuran GAMIS. Kalau tahun lepas, saya mengikuti xpdc dakwah anjuran pemuda pas pusat di KLCC. Dua pengalaman yang sangat memberi kesan pada diri saya sempena menanti tibanya tahun baru. Namun jika dibandingkan keramaian pengunjung di antara KLCC dan Taman Tasik Titiwangsa sangatlah ketara perbezaannya. Pada pengamatan saya, pengunjung di KLCC lebih ramai daripada pengunjung Taman Tasik. Ini mungkin kerana di KLCC suasananya lebih meriah untuk menyambut tahun baru compared to Taman Tasik. Kalau di KLCC, nak berjalan pun terpaksa berasak-asak tetapi tidak pula di Taman Tasik, suasananya lebih selesa dan terasa misi dakwahnya lebih berkesan. Ini berdasarkan apa yang saya rasailah. Kalau di KLCC dulu, apa yang kebanyakan daripada da'ie (pendakwah) buat ialah sekadar memberi risalah-risalah kepada mad'u (orang yang didakwah), ini kerana orang terlalu ramai dan suasananya teramatlah sesak. Sebaliknya di Taman Tasik, kami (para da'ie) berpeluang mandekati mad'u secara dekat. Maksudnya, kami berpeluang untuk slow talk, duduk bersama-sama mad'u dan berbual dengan mereka. Pada saya, cara ini more effective daripada kita just bagi risalah semata-mata. Sambil berbual, sedikit unsur-unsur nasihatkan diselitkan. Saya dan sahabat saya ada mendekati beberapa couple dan berbual dengan mereka. Daripada apa yang kami dapat, ada sesetengah mereka yang mengatakan baru pertama kali datang ke situ untuk sambut tahun baru, kalau sebelum ni mereka sambut kat rumah sahaja. Sambil bersembang tentang tahun baru, kami menyampaikan misi dakwah di samping bagi risalah kepada mereka. Risalah ni sebenarnya berkaitan gejala sosial, punca dan kesan dan ada diselitkan ayat quran yang berkaitan dan juga kata-kata nasihat. Alhamdulillah, mereka boleh terima apa yang disampaikan. Namun ada juga yang perli-perli, tapi kami buat don't know je. Biasalah bila kita nak sampaikan benda-benda baik ni ada orang yang susah nak terima. Itu sudah lumrah, so kena tahanlah sikit telinga tu bila nak mengajak orang buat baik ni. Itulah sedikit pengalaman yang saya dapat sempena menyambut tahun baru. Namun ia tidak berakhir di situ, tetapi berakhir di main entrance UIA. Kenapa saya kata begitu? Sebabnya ialah...jeng je jeng.... hmm macam suspen je bunyi. Sebenarnya ada beberapa orang di kalangan kami kena compound! Termasuklah diriku. Alasan pak guard dan mak guard menyaman kami ialah kerana balik lewat, melebihi jam 12. Huhuhu... Sape suruh balik lambat. kang dah kena. Itulah kelebihan UIA, kalau student balik selepas jam 12, maka akan disamanlah. Bagus kan UIA ni, sangat berdisiplin =) Tapi kami diberi peluang untuk appeal, kalau kena gaya tak payah bayar saman, tak pun akan dikurangkan daripada rm50. So pandai-pandai la nanti buat rayuan. Well, itulah pengalaman namanya. Kalau duduk terperap je kat bilik, takkan dapat semua ni. Inilah adventure nya hidup sebagai student dan juga da'ie. Semoga Allah memudahkan segala urusan. Ok jumpa lagi!

No comments: